Etsi

Hoitotarvikejakelusta lähetettiin kannanotto hyvinvointialueille

Finnilco ja muut hoitotarvikkeiden käyttäjiä edustavat järjestöt lähestyivät hiljattain hyvinvointialueita hoitotarvikkeiden jakelua koskevalla kannanotolla. Hyvinvointialueet ovat nyt vastuussa hoitotarvikejakelun järjestämisestä.

Kannanotossa muistutettiin, että yksilöllisesti sopivat ja ammattilaisen kanssa valitut hoitotarvikkeet mahdollistavat hyvän elämän. Ne tukevat toimintakykyä, osallisuutta ja terveyttä sekä turvaavat elämänlaadun.

Miksi hoitotarvikkeita tulee jatkossakin saada yksilöllisen tarpeen mukaan?

Järjestöt korostivat sitä, että yksilöllinen hoito tulee edullisimmaksi. Yksilöllisesti sopivat tuotteet estävät komplikaatioita. Esimerkiksi avannetuotteissa merkittävintä on, etteivät eritteet pääse ärsyttämään ihoa.

Ihorikkojen, haavojen ja infektioiden hoitaminen vaatii terveydenhuollon asiantuntijoiden apua, lisää hoitotarvikkeiden ja lääkkeiden kulutusta ja johtaa pahimmillaan pitkään sairaalahoitoon. Runsaankin hoitotarvikejakelun kustannukset ovat pienemmät kuin laitoshoidossa. Oikein valittu ja toimiva hoitotarvike vähentää kuluja myös muualla sosiaali- ja terveydenhuollossa. Kuluja voivat aiheuttaa esimerkiksi henkilökohtainen apu tai kotipalvelu.

Lisäksi yksilöllisesti toteutettu hoitotarvikejakelu tukee pitkäaikaissairaiden mahdollisuutta pysyä työkykyisenä sekä asua ja selviytyä kotona. Tämä vaikuttaa puolestaan merkittävästi kokonaistalouteen.

Tiedon jakamista ja palvelujen käyttäjien kuulemista tarvitaan

Kannanotossa painotettiin, että hankintasopimuksia laadittaessa on tärkeää kuulla asiantuntijoita. Terveydenhuollon ammattilaisilla kuten avannehoitajilla ja uroterapeuteilla on kokemus eri tarvikkeiden toimivuudesta. Laissa hyvinvointialueesta painotetaan myös alueen asukkaiden ja palveluiden käyttäjien mahdollisuutta vaikuttaa.

Järjestöt tähdensivät, että hoitotarvikkeiden valikoimasta ja tuotteiden kehittymisestä pitää saada tietoa rajoituksetta. Tarvikkeiden käyttäjät eivät halua vaihtaa toimivaa tuotetta. Sen sijaan tuotekehittelyn myötä mahdolliseen ongelmaan voi joskus löytyä ratkaisu uuden tuotteen avulla. Aina kun hoitotarvike vaihdetaan toiseen, asiakkaan kokonaistilanteen arviointi, yksilöllinen neuvonta ja käytön opetus sekä tarvittaessa kotikäynti tulee toteuttaa uudestaan. Kannanotto kokonaisuudessaan ohessa liitteenä.

Kannanoton allekirjoittivat:

Finnilco ry

Suomen Avannehoitajat ry

Selkäydinvammaiset Akson ry

Colores - Suomen Suolistosyöpäyhdistys ry

PROPO Eturauhassyöpäpotilaat ry

Suomen Diabetesliitto ry

IBD ja muut suolistosairaudet ry